På besøg i Gnisten.
Flyde/synke eksperimentet var en stor succes. Børnene var nysgerrige og deltog aktivt både til indsamlingen af tingene der skulle afprøves og igen efterfølgende da eksperimentet skulle igang.
Vi havde Frida, Emma, Noah, Mikkel og Victor med til eksperimentet. Ingen af os kendte børnene men dette var ikke et problem. Børnene var åbne og snakkede med.
Først snakkede vi med gruppen om hvad der skulle ske og om de vidste hvad forskellen på at flyde og synke var.
Dybde begrebet var svært at definere. Børnene var ikke helt sikre på hvad det var. Vi inddragede svømmehallen som eksempel også var børnene med på hvad vi mente.
Vi kategoriserede de ting vi fandt i naturen i 2 spande. Det børnene troede der ville flyde og det de troede der ville synke. For at gøre det visuelt tegnede vi det at flyde og synke på spandene.
Børnene afprøvede henholdsvis om tingene kunne synke/flyde både i baljen med lavt vand og den med dybt.
De var meget interesserede i at se hvad der skete. Vi snakkede om hvor meget vand der skulle i baljerne for at det henholdsvis var lavt og dybt. Børnene mente den lave skulle fyldes op til deres gummistøvle fod og den dybe skulle fyldes helt op til kanten.
De var meget overraskede over hvordan det store stykke træ kunne flyde når nu den var så tung. Andre ting der overraskede dem var sodavandsdåser, en handske og en plastik kop.
EVALUERING:
Vi var lidt under tidspres og fik derfor ikke snakket med børnene om hvordan de oplevede forløbet. Det var tydeligt at mærke deres nysgerrighed og engagement.
Ved at det ikke er en af vores egne institutioner kan vi ikke vide om børnene bruge de nye begreber i deres hverdag.
REFLEKTION:
Hvis forsøget skulle gentages i egen institution ville en snak med børnene efter forløbet være en god ide. På den måde kan man bedre finde ud af hvad børnene har fået ud af forløbet. Det kunne også være spændende at hører om de bruger begreberne i hverdagen.
Desuden ville man sagtens kunne videreføre forløbet med et grenbrugs tema. Man kunne også bygge skibe med børnene og afprøve dem i en mindre sø eller et vandløb.
Alt i alt et rigtig sjovt og spændende eksperiment som viste hvor lidt der skal til for at fange børnenes opmærksomhed, hvis bare man selv er engageret.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar