Som praksis forsøg skal vi ud på Gnisten i Bramming. Her skal vi arbejde med en børnegruppe på 4år.
Vi arbejder ud fra et billede hvor 3 børn snakker sammen om en båd synker på dybt vand.
Barn 1: lad ikke båden sejl for langt ud. Den vil synke på dybt vand.
Barn 2: Nej, den vil ikke - den vil flyde bedre på dybt vand !
Barn 3: Jeg tror ikke det gør nogen forskel?
Hypotese: Har vandets dybde en afgørende faktor for om ting flyder eller synker?
Målet er at børnene får lyst til at eksperimentere med hvad der synker og flyder.
Vi kommer til at arbejde med synke, flyde og dybde som naturfaglige begreber.
Imorgen tager vi ud til Gnisten og starter eksperimentet.
Til at starte med vil vi snakke med børnene om hvad de ser på billedet. På den måde for vi børnenes forforståelse af hvad de ved om synke, flyde og dybde begreberne. Dette filmer vi. På den måde kan vi bedre se hvordan børnene reagere og hvor meget interesse det har.
For at sikre at børnene ved hvad vi mener med synke og flyde begreberne afprøver vi med en lille papirbåd om den synker eller flyder på vandet. Vi bruger desuden 2 kar/baljer til at vise dybt og lavt vand.
Herefter tager vi børnene med udenfor til et grønt område, hvor der er mulighed for at børnene kan finde ting som de kan afprøve om de synker eller flyder.
Vi vil bruge 2 spande. En til de ting vi tror der flyder og den anden til det vi tror der synker. På den måde arbejder børnene med katgorisering og forskellen på materialer.
Derefter vil vi afprøve diverse ting som børnene har fundet. Vi håber at børnene vil få nogle AHA-oplevelser af hvad der synker og flyder. Samt hvilken betydning vandets dybde har.
En træstamme kan flyde i det dybe men ikke i det lave vand?
Vi vil følge børnenes nysgerrighed og se hvor den bærer os hen. Vi vil muligvis tage ud og besøge institutionen igen alt efter hvor stor interesse børnene har for eksperimentet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar