- Opmærksomhedens tre faser - overveje hvordan vi fanger børnenes opmærksomhed. Noget konkret. Børnene skal have tid til at komme igennem faserne. Overvej tidsperspektivet - timer/dage?
- Learning by doing - tage afsæt i konkrete hands-om oplevelser.
- Brug af værktøj - lupper, undersøgelsesbakker. Kan flytte fokus - nysgerrighed. God introduktion er vigtigt.
- God grundviden om dyr i nærmiljøet - hvordan og hvor findes dyrene?
- Børnenes viden og forforståelse
- Snakke med børnene om begreber. Vigtigheden af at børnene for de rigtige begreber
- De voksne skal være MEDundrende og MEDundersøgende
- Formidlingen er vigtig for at fange børnene. En personlig fortælling kan være en god start fremfor forklaringer
- Arbejde i små grupper - gerne 4-6 børn. Vær opmærksom på sammensætningen - piger/drenge, stille/snakkende, alder osv.
- Vær støttende og vedholdende - hvad kan du se? Hvor mange ben har den - er det vinger? Husk at lade barnet svarer og give dem rum til at tænke.
Punkterne er lavet i samarbejde med mine medstuderende på Science ambassadør uddannelsen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar