søndag den 17. april 2016

Pædagogiske overvejelser i naturen

Hvilke overvejelser er centrale i det pædagogiske arbejde med børn i naturen?
  1. Opmærksomhedens tre faser - overveje hvordan vi fanger børnenes opmærksomhed. Noget konkret. Børnene skal have tid til at komme igennem faserne. Overvej tidsperspektivet - timer/dage?
  2. Learning by doing - tage afsæt i konkrete hands-om oplevelser. 
  3. Brug af værktøj - lupper, undersøgelsesbakker. Kan flytte fokus - nysgerrighed. God introduktion er vigtigt. 
  4. God grundviden om dyr i nærmiljøet - hvordan og hvor findes dyrene?
  5. Børnenes viden og forforståelse
  6. Snakke med børnene om begreber. Vigtigheden af at børnene for de rigtige begreber
  7. De voksne skal være MEDundrende og MEDundersøgende
  8. Formidlingen er vigtig for at fange børnene. En personlig fortælling kan være en god start fremfor forklaringer
  9. Arbejde i små grupper - gerne 4-6 børn. Vær opmærksom på sammensætningen - piger/drenge, stille/snakkende, alder osv. 
  10. Vær støttende og vedholdende - hvad kan du se? Hvor mange ben har den - er det vinger? Husk at lade barnet svarer og give dem rum til at tænke.

Punkterne er lavet i samarbejde med mine medstuderende på Science ambassadør uddannelsen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar