Det var skide koldt men også utrolig spændende!
Hvad fandt vi på vores tur i Vadehavet;
Slik krebs
Strandkant
Børsteorme
Ribbe gopler i mange størrelser
Blå musling
Hjerte musling
Østersø musling
Rur (dem der sidder på blå muslinger - har små arme de filetere vandet med)
Østers
Hesterejer
Pungreje
Tangloppe
Vi kiggede på hvor hurtigt en musling kan grave sig ned i sikkerhed igen. Utrolig spændende og noget der kunne være meget sjovt at vise børnene.
Ved du hvor lang tid det tar??
Her er lidt billeder fra turen!
Dannelse i den pædagogiske praksis!
Hvordan kan et dannelsmæssigt sigte ses i jeres overvejelser om pædagogisk praksis i naturen, hvis sigtet er det deltagende selvstændige og kritiske barn?
Hvad er det på længere sigt at barnet skal lære?
- Børn skal være aktiv i egen læring
- Lade børnene afprøve egne hypoteser - stille spørgsmål og finde svar - finde deres eget spor.
- Inddrage børnene i problemerne såsom skrald i naturen
- Undrende, nysgerrige og engagerede voksne - smitter positivt af på børnene.
- Læringssyn: Vi må ikke give dem svarene - skabe selvstændighed. Aktive og deltagende børn
- Give børnene mulighed for at finde svarene selv
- Systematiserere og kategorisere af alt i naturen; dyr, blade, insekter osv. Forstå sammenhængen i naturen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar