mandag den 2. maj 2016

En tur i vaders 😀🌊💦 og en snak om dannelse!


I sidste uge var vi ude og udforske Vadehavet 🌊
Det var skide koldt men også utrolig spændende!
Hvad fandt vi på vores tur i Vadehavet;

Slik krebs
Strandkant
Børsteorme
Ribbe gopler i mange størrelser
Blå musling
Hjerte musling
Østersø musling
Rur (dem der sidder på blå muslinger - har små arme de filetere vandet med)
Østers
Hesterejer
Pungreje
Tangloppe

Vi kiggede på hvor hurtigt en musling kan grave sig ned i sikkerhed igen. Utrolig spændende og noget der kunne være meget sjovt at vise børnene.
Ved du hvor lang tid det tar??
Her er lidt billeder fra turen!


 


Dannelse i den pædagogiske praksis!

Hvordan kan et dannelsmæssigt sigte ses i jeres overvejelser om pædagogisk praksis i naturen, hvis sigtet er det deltagende selvstændige og kritiske barn? 
Hvad er det på længere sigt at barnet skal lære? 
  • Børn skal være aktiv i egen læring
  • Lade børnene afprøve egne hypoteser - stille spørgsmål og finde svar - finde deres eget spor. 
  • Inddrage børnene i problemerne såsom skrald i naturen
  • Undrende, nysgerrige og engagerede voksne - smitter positivt af på børnene.
  • Læringssyn: Vi må ikke give dem svarene - skabe selvstændighed. Aktive og deltagende børn 
  • Give børnene mulighed for at finde svarene selv 
  • Systematiserere og kategorisere af alt i naturen; dyr, blade, insekter osv. Forstå sammenhængen i naturen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar